torsdag 15 september 2011
Sokratiska samtalsövningar
Jag valde ett foto taget på Västbanken. På fotot ser man en väggmålning och en folksamling.Väggmålningen är en graffiti gjord av streetart-artisten "Banksy" på uppdrag 2006. Den är en av åtta, nio stycken placerade på muren mellan Israel och Västbanken. Alla målningar sitter på den palestinska sidan.
Den inledande frågan är lurig då den inte ska vara ledande och inte för sluten utan öppna upp för ett samtal med många möjligheter.
Inledande fråga: Om du var med i folksamlingen på bilden hur skulle du uppleva situationen?
Alternativa inledande frågor: Vad tycker du är centralt i bilden? Vilka är folket på bilden?
Förslag på tolkningsfrågor allt beroende på hur gruppen i ett samtal skulle arbeta med foto:
Kan man se var man befinner sig? Vad symboliserar den streckade linjen och saxen på väggen? Hur ser människorna på fotot ut att må? Vad är det för slags vägg? Vad är murens funktion? Vad har människorna på fotot för relation till varandra?
Så till förslag på sokratiska frågor:
Har väggmålningen någon koppling till människorna på fotot? Hur uppfattar de som befinner sig på andra sidan av muren väggmålningen? Om det skulle finnas ett hål i muren åt vilket håll skulle människor gå?
Kommentar: i en läromiljö får man givetvis vara försiktig med vad man har sokratiska samtal om. Det kan givetvis uppstå allvarliga konflikter om det finns representanter från de olika folkgrupperna i samma klassrum vid denna typ av samtal. Frågan är om man ska ta hänsyn till detta fullt ut eller ska det bara vara naturligt att ha samtal om vad som helst i skolan eller ska man undvika att väcka den björn som sover... Konstaterar att det är väldigt viktigt att känna sin grupp väl om konflikter som ligger elever nära ska kunna ventileras.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar