Pedagogik, konst och kunskap
Rasoul Nejadmehr, forskare och konsulent i interkulturella frågor, Kultur i Väst.
Hur kan konst, vetenskap och filosofi interagera och skapa ett vidgat pedagogiskt begrepp, där elevers utveckling som människa är i centrum?
Föreläsning där ens sätt att undervisa får sig en rak rygg, en teoretisk referens. Hand i hand med samtidskonsten och en förtydling av hur de styrande borde tolka sin egen läroplan. En föreläsning som kan förtydliga skolans profilering mot samtidskonst.
(Just hur viktigt det blir att se hur man kan se på sitt eget arbete och hur man serr på konstnärliga yttringar. Vikten av att tolka sin omgivning utifrån olika perspektiv att lämna både det obektiva och det subjektiva synsättet och istället bli... )
I workshopen gick vi ut i närmiljön och letade efter uttryck till begreppet hem utifrån nyanserade begrepp på ordet hem.
Vi hittade en artificiell spårvagn där kortmaskinen blev ett hus med linjer och fönster och där det halksäkra golvet kunde varit ett mönster plastlikt en hiss från ett EPA-varuhus från 80-tal.
Kopplat till föreläsningen så kan ens uppfattning om ett rum förändras beroende på hur man betraktar det; där en tjuvåkning med rädslan för en kontrollant kan förvandlas till ens enda hem och en sovplats för natten...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar