Upptäcka en plats
Platsen vi upptäckte fick associationer till Lost och en del blev rätt skrämda när vi satte ihop upphittade saker från platser vi hittat runt i kring. De drog rätt fort iväg i fantasin då en uppspräckt kjol, en tröja och ett knivblad blev en höna av den berömda fjädern... Platsen var något slags åttakantigt luftintag för spårvägarna vilket även blev en ljudlåda när spårvagnarna passerade i underjorden och det var där vi alla började skissa den lekinstallation en annan grupp hade gjort med prylarna vi hade hittat...
Det är nyttigt att teckna utan att titta och att dessutom ha begränsat med tid på sig. Känner själv att kroki-timmar, vanan att blåsa upp stort och skära av och fokusera på delar hjälper till vid dessa tillfällen...
Tycker om kombinationen att just blanda tider, inte titta och att överräcka pappret till grannen. Att fortsätta på ett annat papper och att plötsligt teckna in grannen i bilden. Tror att det sättet att leka och förhålla sig till motiv kan stimulera lärogrupper likväl som det kan begränsa en del elever särskilt när det byts papper med varandra. Jag tror på det. Det tar bort de begränsningar som ofta kan låsa elever i sitt avbildande. Nu kan man också hitta nya former och mellanrum när man leker på detta sättet. Nya idéer kan födas i leken... Det är också något som faller väl med läroplanen och måluppfyllelser som fantasi, kreativitet och ett lustfyllt lärande.
Den plats min grupp fick ta över var en gammal utsliten duschställning mitt i Hammarkullen centrum. Vi försökte använda det mesta av de upphittade sakerna. Allt från avloppsrör, en vägavstängningsskylt som gick att vika, till kartonger, snusdosor,grenar och en flugsvamp. Vi såg ganska fort att man kan utnyttja lutningen i duschanordningen och skapa en lutning. Vi gjorde en bana genom att placera många föremål i lutning och därigenom skapa en fart om man skulle släppa ett föremål. I slutet skapade vi några poängdosor i en låda fylld med sand. Sedan var det bara att testa det bästa föremålet att släppa i banan. Det visade sig vara ekollon.
Många nyfikna stannade och frågade eller ville prova banan. Det blev en lyckad lekinstallation!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar