torsdag 22 september 2011

Sokratiska samtal kring Barns bildskapande

Vi hade bra samtal i vår grupp och efter att ha betat av begreppen kändes det som att vi rätt fort kom in på helheter och hur olika man kan vara som bildlärare. Att man som individer inte är lika och hur viktigt det är att finna sin egen lärarstil i förhållande till sitt uppdrag. Där har lärarutbildningen en viktig roll.

Tycker inte det gör något att man får texten ganska nära inpå samtalet då fokus inte bara bör ligga på texten utan endast blir en utgångspunkt för ett vidare samtal. Boken är just intressant för att den hela tiden kan bli en referens i sin lärarroll och för ytterligare samtal när man bedriver skolutveckling... När man själv som lärare bedriver utveckling och vågar ta ut stegen i sin roll behöver man landa i teorier för att komma vidare och förstå sin egen undervisning... Det blir än viktigare då alla elever befinner sig på olika nivåer i sitt lärande och då krävs det att man som lärare kan se eleverna i sin utveckling för att kunna ge dem rätt läromiljö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar