Halkar in på förortsbränder i Göteborg 2009 när jag söker på individ, samhälle, konflikter och bränder.
Hittar artikeln "Förorten brinner - en psykoanalytisk läsning" skriven av Annika Stiebe på Riksföreningen Psykoterapi Centrums hemsida. Hon skriver om varför det brinner och kastats stenar i förorter i Göteborg 2009.
http://www.riksforeningenpsykoterapicentrum.se/insikten/artiklar/forortenbrinner.htm
Stiebe använder sig av Freud för att förklara vilka mekanismer som ligger bakom konflikterna i förorten.
Hon skriver om Freuds syn på auktoritet och urfadern som först ges auktoritet som död och om samhället som uppstod ur en mellanmänsklig gemenskap ur en gemensam pakt. Termen auktoritet har romerskt ursprung som betyder utvidga. Vad de som har makten ständigt utvidgar är grunden.
Stiebe skriver att Freud anser att makt kräver grupptillhörighet och ett bemyndande. "När legitimiteten ifrågasätts vädjar den alltid till sitt förflutna medan ett rättfärdigande alltid hänför sig till ett mål som skymtar i framtiden. "Våld kan vara berättigat men aldrig legitimt." Makten måste man förstå som inneboende i själva förekomsten av en politisk gemenskap medan dess legitimitet endast kan härledas från gruppens ursprungliga förening. Denna makt uppträder som "rätt"makt och behöver till skillnad från våld aldrig legitimitet men den behöver rättfärdigas"
Samtidigt skriver hon att Freud även påstår att"man gör en missbedömning om man inte tar hänsyn till att rätten ursprungligen var den råa styrkan och än idag inte kan undvara stödet av våld"
Stiebe anser att en sådan förblandning av våld och makt verkar ha varit orsaken till bränderna i förorten.
UTTRYCK
Jag söker skissa upp Freuds teori om maktförhållande och därefter applicera den på psykoterapeften Annika Stiebes beskrivning om Nullokratins auktoritet.
UTTRYCK
Filmar stadshuset i Göteborg klockan fyra som symbolen för maktfullkomlighet. Jag fokuserar på Stiebes resonemang kring händelser i rum och tid; ÅTERVÄNDA, UPPREPA och FÖRSTÖRA som hon kopplar till auktoriteten "att gömma sig" när jag klipper...
UTTRYCK
Kärvar
Kärvtekniken kom av sig själv när jag skulle bygga dödshuset då jag behövde samla ihop vassen för att kunna fästa vassen på träribborna. Det är en del av processen och byggandet och jag tycker uttrycket känns starkt och självklart för mig att gå vidare med.
Wikipedia
Kärve, eller äldre nek, är en bunt kärngrödor, det vill säga sädesax, sammanbundna för att lättare kunna hanteras vid lastning, tröskning etc.
Enligt tradition sätts det i vissa nordliga regioner ut en så kallad julkärve, vilket är en fågelmatning, för småfåglar i juletid.
Ordet "kärve" härstammar från tyskans kerben, och är besläktat med engelskans carve och refererar till att man förr skar av sädeaxen med en skära.
Piantagione di grano, Tacuinum sanitatis Casanatense (XIV secolo)
VARFÖR har jag gjort många kärvar?
Utifrån Freuds teori om maktens behov att utvidga sig genom auktoritet och stöta på ett naturligt motstånd i konflikter med människan som fått ge bort delar av sin frihet för att få trygghet i ett samhälle har den psykoterapeftiska författaren Annika Stiebe på Riksföreningen Psykoterapi Centrums i tidskriften Insikten nr 1, 2010 som kopplat teorin till förortsbränderna genom att definiera den moderna makten som byråkrati och auktoriteten som "ATT GÖMMA SIG". Denna makt kallar författaren för NULLOKRATI. Då blir människan rådvill för att man inte kan kanalisera sin frustration mot någon eller något och en revolt uppstår. Våldet från myndigheten behövs för att stävja invånarnas frustration och skapa ordning så byråkratin kan fortsätta utvidga sig och "gömma sig"
Jag vill koppla moralfilosofen Jonathan Haidt och hans teori om ett välmående samhälle som bör formas genom att ta vara på varandras ståndpunkter och via dialoger skapa något nytt. För att ha dialoger måste man tala om vad man tycker och för att komma vidare måste man kompromissa. Det är lättare om man i allmänhet har något att vinna på dessa ständiga konflikthanteringar, att alla måste arbeta förebyggande, lyssna på varandra.
Jag vill uttrycka nullokratins påverkan genom kärvarna av vass. Genom att sätta dem i mängd vill jag visa auktoriteten i en byråkrati; ATT GÖMMA SIG
Genom att binda dem i kärvar ger jag nullokratin möjligheten att mogna, att skapa förutsättningar för en dialog. Det finns ett hopp.
VIDARE..
Läste i GP idag 120512 artikeln skriven av Pär Düsing om Göteborgs korruption. Där står det att "kretsen som kan dömas för mutbrott utvidgas och det blir tydligare vad som kan anses som grovt brott".
Jag lägger märke till ordvalet utvidga i Düsings artikel och sätter den samman med artikeln i Insikten om hur nullokrati UTVIDGA och auktoriteten att GÖMMA sig. Kan man gömma sig stimulerar det till korruption. Düsing hänvisar till professor BO Rothstein vid QoG-institutet i Göteborg som frågar sig hur vreden kan vara så stor mot korruptionen med tanke på hur låga belopp det rör sig om. Rothstein menar i artiekln att medicinen mot korruptionen är jämställdhet,bred universiell utbildning på lika villkor och korrekt rekrytering till offentliga tjänster för en opartisk välfärdsapparat.
Om jag sätter tesen att förortsbränderna och korruptionen hänger ihop med nullokratin, att det bara är olika sidor av samma mynt, borde detta stimulera makthavarna och samhället till bättre dialoger och sluta gömma vad man håller på med...
Kärven en uppmaning till makten om dynamisk mognad genom dialog...
Tänk om arbetet med att medicinera mot korruption även kan ge makten möjlighet att mogna i sina dialoger och våga ta konfliker med alla invånare i samhället...
UTTRYCK
Blå elden; kan tänka mig att sätta samman den med kärvarna då den kan ge uttryck för dels den revolt förortsbränderna visat och dels den korruption som yttrat sig i Nullokratin.
Kopplingar till formen
Under mitt arbete med kärvar hade vi en dag ett samarbete med japanska studenter och dess lärare en arkitektutbildad konstnär som nu arbetar med lärarprogrammet i Tokyo.
Vi arbetade med att rulla tidningspapper till hårt byggmaterial. Under konstruktionen ser jag att den japanske läraren tar en bunt papperspinnar och gör formen jag arbetar med.
Jag har även tidigare arbetat med just lika långa delar för att hitta uttryck när jag arbetade med tops, ljus och skuggor i min gestaltning LBD 440 tema Ideal. Finns på min blogg...
Källor till uttryck genom mängd, multiplicering
Ai Weiwei
http://svt.se/2.149965/1.2575752/ai_weiwei_-_kinas_samvete
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar