Mitt arbete började med serieruta tre där jag beskrev konflikterna Världskulturmuseet har i Göteborg och hur personalen för mig, tidigare chefer och pressen beskrev hur museet genom toppstyrning önskade byta inriktning på museet och vägrade föra en dialog med personalen i alla fall inledningsvis.
UTTRYCK
Jag placerade ett antal massproducerade krukor i en av museets utställningar för att markera hur olika objekt kan påverka ett kontext.
Jag frågade mig varför och fann kopplingen
efter lite googlande mellan krukor och konflikter i forntidens dynamiska
krukor. Där det påstods av arkeologer att det förekommit ett dödshus där man
hanterade konflikter genom att föra in laddade föremål i huset och elda eller
låta dem stå.
Gjorde en dynamisk kruka i lera för att använda i en film där jag eldar upp ett dödshus jag tillverkat för att projicera världskulturmuseets konflikter. Lade in några dokument som beskrev de olika sidornas ståndpunkter i pappersform i huset.
Jag blir överraskad av vassens förmåga att
brinna intensivt men ändå långsamt och tar med mig sättet att binda vassen i
kärvar för att lättare fästa dem på husets ribbor. Eldstaden och brandsäkerheten
tvingade mig till en förenkling vilket krävs att jag tänker till; vad kan jag
skala av och ändå få känslan av ett hus då tanken att det ska vara luft och
visuell brand som jag kan filma. Redigerade filmen av eld för att se om jag kunde hitta andra uttryck i elden. Hittade en blå färg i elden som lika väl skulle kunna vara ett tygstycke som fladdrade i olika lager där allt annat blev vitt eller svart och ljudet av orosfåglar och eldens sprakande blev starkt.
Jag läser vidare och hittar andra arkeologer som hävdar att det inte är givet att man kan tolka att dödshuset varit en konflikthantering utan där tolkningar mycket väl kunde gå mot att det var variationer i bruksföremål. Vad är sant och inte? Är det knutet till tid, svårigheten att finna, se sanningar?
Jag läser vidare och hittar andra arkeologer som hävdar att det inte är givet att man kan tolka att dödshuset varit en konflikthantering utan där tolkningar mycket väl kunde gå mot att det var variationer i bruksföremål. Vad är sant och inte? Är det knutet till tid, svårigheten att finna, se sanningar?
”Det bevittnade skiljer sig från föremålet budskap” som
Bengt Molander skriver om…
Vad händer om jag tar bort eller lägger till
information, hur uppfattar omvärlden det.
UTTRYCK
Tar resterna av min julgran och funderar hur jag uppfattar den. Nu kanske det är lättare för andra eftersom jag också har bevittnat den och dansat ikring den.
Halkar in på det ursprungliga begreppet
syndabock där syndabocken egentligen inte var skyldig utan bara en symbol för
allas skyldighet och när personen var förd ur staden kunde allas liv fortsätta
som vanligt. Syndabocken blir en dynamisk symbol.
Googlar på syndabock och Jonathan Haidt en
moralpsykolog dyker upp som menar att våra värderingar kommer från en
flockmentalitet och knappast är särskilt rationellt övervägda och betydelsen av
att ta det bästa från varandra för att kunna utveckla vårat samhälle till det
bättre. Han påstår att för och emot är människans värsta sjukdom.
När jag googlar vidare på individ, konflikt och
syndabockar fastnar jag för en artikel skriven av psykoterapeften Annika Stiebe
i tidskriften Insikten där hon tar upp ämnet förortsbränder i Göteborg 2009.
Hon kopplar ihop Freuds teori om makt med
dagens moderna makt byråkratin som likt Freuds teori om den utvidgade makten,
utvidgar sig genom auktoritet där byråkratin enligt henne utvidgar sig genom
att gömma sig. Då samhället bildades genom att invånare skulle offra frihet för
att få skydd men nu saknar motivation till denna uppoffring blir reaktionen
revolt enligt Stiebe. Hon påstår att tre sätt man gömmer sig är; att återskapa,
upprepa och förstöra. En Nullokrati, ett ingenmanssamhälle…
UTTRYCK
Jag arbetar med två filmer en film på stadshuset med människor som går förbi, mest för att det är en symbol för staden Göteborg och sen klipper jag ut en del av filmen när jag eldar vass i mitt dödshus. Jag ser om det finns något där att arbeta vidare på i uttrycken om inte annat kan de leda vidare i tankebanorna.
I bakhuvudet vill jag ju lösa paradoxen mellan
å ena sidan önskan att gömma sig och å andra sidan att vilja synas.
Jag fokuserar på filmen där det brinner och att
det är buntar jag satt ihop som ger mest uttryck. Buntarna påminner om kärvar
och kärvar sätts samman och mognar.
Jag ger mig ut i skogen och skär ner vass och
gör ca 50 stycken buntar av vasskärvar. Jag har erfarenheten från tidigare
gestaltning med gipsade tennisbollsskal att det kan hända mycket i en sådan
multiplicering, i mängd, mellanrum, material till formande och i tankarna
medans jag gör.
När jag gör tänker jag på det jag läst sist om
Freud, om auktoriteten att gömma sig och ser värdet i mängden och symboliken av
vasskärvar. Jag kopplar ihop det med Jonathan Haidt och hans teori om att ta
tillvara på varandras ståndpunkter och via dialoger skapa något nytt.
Jag ser det som att kärvar kan ge nullokratin
möjlighet till att mogna.
UTTRYCK
Nu redigerar jag vidare filmen Stadshuset och
arbetar med transparenta lager för att få fram skuggfigurer samt lägger även
till bilder på elden. Jag söker ett vidare uttryck en fortsättning från att
vara något av en illustration.
UTTRYCK
Detta inspirerar till att vilja ut i stan och
sätta upp kärvarna i miljön de hör hemma. Jag vill utmana, synliggöra, väcka
nyfikenhet och ifrågasättanden.
När jag arbetar med performance inser jag att
det händer något i rörelsen i rummet och den energi och kraftfulla arbete som
det är. Något av ett yogapass där man avskärmar sig från världen utanför mitt
framförande. Jag gör kopplingar till dans.
När jag gör min sista performance i Vasaparken
bland ockupation Göteborg, händer det något i samspelet när de är närvarande.
De har sina ståndpunkter men vill på sitt sätt öppna upp till dialog även om de
som de flesta också har svårt att skilja på för och emot som Haidt nämnde. Dock
relaterade de ofta likt Haidt till Gandi och hur viktigt det är att göra rätt
och hur det sprider sig i ett samhälle.
Tänker att kärvarna kan göra och inte bara visa.
Tänk
om jag synliggör genom att gömma.
Genom att inte veta vilken kärve jag gömmer
bland dem alla göra folk villrådiga.
Genom att jag tar plats på dynamiska platser i
stadens rum måste folk agera, reagera.
Vi söker få ut någonting av allting men tänk om
man får in någonting av allt.
Ser en dansfilm som inspirerar;
Outside in
http://svtplay.se/v/2801614/kortfilm_i_svt/outside_in?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2804747/sb,p113326,1,f,-1
Cecilia dansar sig fram genom en skog men är
plötsligt omringad. Skogen är inte vad den ser ut att vara. Hon tar det som en
utmaning, hon måste hitta sin egen väg. En kort dansfilm i regi av Tove
Skeidsvoll och Petrus Sjövik.
Googlade på att synliggöra genom att gömma och
fann artikeln ”Bli Landskap” skriven av Fredrik Bjernelind i Hjärnstorm där
kamouflage nämns och hur det gömda kommer fram när man osynliggörs.
Jag spånar vidare att kamouflage skulle kunna
vara naturen eller ett socialt sammanhang som en grupp, ett parti eller en
religion, det kan vara en makt där syftet är att gömma sig och inte sticka ut.
Hur kan man förändra, få individen att synas
utan att samhället går under och samhällets funktion att skydda kan bestå och
vi-känslan växer sig starkare?
Hörde på Alltinget P4 direktsänt från Trädgårdsföreningen 24 maj
2012. Där utvecklades frågan om vad som händer om en lök planteras upp och ner.
Svaret blev att den söker sig uppåt ändå, om än en lite krokigare väg. Blomman
består av ämnen som gör att den både växer mot solen och ifrån med tyngdlagens
hjälp. Det kallas för gravidipositivism eller gravidinegativism. De nämnde också i
programmet att man gjort experiment på blommor i rymden i tyngdlös miljö och då
har blomman växt runt sig själv tills den till slut funnit ljus...
Genom att växa åt rätt håll, där rätt dialoger
förs som öppnar, finner sammanhang och blir bättre.
En film blir färdig till redovisningen men processen fortsätter att beröra...
Jag vill redovisa en film och bestämmer mig för att det blir den uttrycksform som når alla deltagare bäst bl a för att vi skulle hålla oss till en lokal med projektor och ett rum tajt med åhörare. För mig låter det som en filmvisning om ljudet är bra.
Det material jag har arbetat fram är för mig idealiskt att lägga samman till en film, där jag har lagt till fler inslag där jag går genom vass, ur och in, igenom. Jag lägger till inslaget med skuggfigurerna och den fasta stadsplanen. Jag lägger även till elden som dels kan förstöra men också ge näring...
Om jag funderar hur man kan arbeta vidare skulle jag kanske arbeta mer med att pröva rika dialoger, att finna de gömda, att få betraktaren att ta del i bärande dialoger. Även knyta ihop mina tidigare gestaltningar mer och se om det finns fler samband. Ser att denna gestaltning och den innan jul hänger ihop med fokus på offer och förövare. Känner dock att det fördjupats när jag gått in på jaget kopplat till makten och individers möjlighet att påverka genom dialoger. Denna gestaltning har en vinkling åt det oskyldiga som blir skyldigt och tvärs om, förra gestaltningen var det skyldiga som blev oskyldiga beroende på ett naturfenomen, men i båda en slags fokus på dynamiska offer och förövare där de i samma person och vid olika tillfällen ses olika och hur samma personer kan ta olika skepnader, uppfattas olika. Tidigare gestaltningar har fokuserat mer till min egen längtan, mitt eget arv, vem jag är och varför jag vill uttrycka mig estetiskt. Kanske har teman styrt mig annorlunda, kanske har handledningen varit olika, kanske har jag mentalt varit befunnit mig på olika platser...
En film blir färdig till redovisningen men processen fortsätter att beröra...
Jag vill redovisa en film och bestämmer mig för att det blir den uttrycksform som når alla deltagare bäst bl a för att vi skulle hålla oss till en lokal med projektor och ett rum tajt med åhörare. För mig låter det som en filmvisning om ljudet är bra.
Det material jag har arbetat fram är för mig idealiskt att lägga samman till en film, där jag har lagt till fler inslag där jag går genom vass, ur och in, igenom. Jag lägger till inslaget med skuggfigurerna och den fasta stadsplanen. Jag lägger även till elden som dels kan förstöra men också ge näring...
Om jag funderar hur man kan arbeta vidare skulle jag kanske arbeta mer med att pröva rika dialoger, att finna de gömda, att få betraktaren att ta del i bärande dialoger. Även knyta ihop mina tidigare gestaltningar mer och se om det finns fler samband. Ser att denna gestaltning och den innan jul hänger ihop med fokus på offer och förövare. Känner dock att det fördjupats när jag gått in på jaget kopplat till makten och individers möjlighet att påverka genom dialoger. Denna gestaltning har en vinkling åt det oskyldiga som blir skyldigt och tvärs om, förra gestaltningen var det skyldiga som blev oskyldiga beroende på ett naturfenomen, men i båda en slags fokus på dynamiska offer och förövare där de i samma person och vid olika tillfällen ses olika och hur samma personer kan ta olika skepnader, uppfattas olika. Tidigare gestaltningar har fokuserat mer till min egen längtan, mitt eget arv, vem jag är och varför jag vill uttrycka mig estetiskt. Kanske har teman styrt mig annorlunda, kanske har handledningen varit olika, kanske har jag mentalt varit befunnit mig på olika platser...
Avslutningsvis reflekterar jag över min process där jag använder många tekniker;
varför använder jag mig av flera
tekniker så mycket och gärna arbetar från flera fronter samtidigt. För mig är
det ett sätt att söka mig fram, att byta perspektiv genom att byta medium där de
kanske även påverkar varandra. Jag känner att jag kan skynda på processen samt
se saker utifrån vinklar jag inte skulle funderat på… Möjligheten finns alltid
att backa och hämta om man har processmaterial. Jag har inte problem att visa och känner mig nog mest nyfiken. Tidigare har jag gjort skillnad på
konstnärligt arbete och tvärvetenskapliga synsätt och mest funderat mycket på
dem separerade. Nu känner jag mest en mening att förstå och arbeta undersökande.
_________________________________________________________
_________________________________________________________
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar