Har tidigare sökt gestalta ett tillstånd där man som individ kan hamna i en bubbla fångad av multimedial input som tar kontrollen och där ens förmåga att kritiskt granska slås ut och där ens verkliga behov och drömmar får stå tillbaka.
Läser tidskriften Framtider och Temanumret Rum nr1/2011 för att knyta ihop säcken i mitt gestaltningsarbete.
http://www.framtidsstudier.se/sv/redirect.asp?p=3843&intLevel1Clicked=1465
http://www.framtidsstudier.se/sv/redirect.asp?p=3843&intLevel1Clicked=1465
Det nämns i tidskriften ; för att en människa ska fungera måste värden som frihet, gemenskap, öppenhet, jämlikhet, kritik och sanning finnas där. Idag finns det en tydlig trend att överföra dessa värden till andra medier och de sätts inte självklart i relation till stadsrummet.
Den fysiska förankringen till det offentliga rummet har enligt artikeln luckrats upp. Rummets funktioner har försvunnit, ersatts eller flyttats. Men ingen media kan ersätta det fysiska rummet.
Idag nedmonteras många traditionella offentliga rum drivna att motverka rummets gränslöshet enligt artikeln. Det nämns att privatiseringen av de offentliga rummen upprättar en ny form av gemenskap underordnad en entydig logik. Inte bara begränsning av rummets användning utan även i människors vilja, kraft och fantasi.
Tidskriften hänvisar till Doreen Massey som påstår att; om politiken som omvandlande kraft ska finnas kvar måste tiden och rummet hållas öppna.
Idag är öppenheten hotad påstår artikeln. De begränsande, förenklande och kontrollerande krafterna tilltar på bekostnad av tillgänglighet, oförutsägbarhet och generositet. Utvecklingen går från gemensamma rum där alla funktioner tidigare hanterades till privatiserade rum eller rum på internet. Alla håller sig snart med en egen tennisbana…
Spänningen mellan frihet och begränsning är grundläggande i konstruktionen av samhället i artikeln. Spänningen levs ut och blir konkret i frågan om det offentliga rummets användning. Artikeln nämner den antika föreställningen om talet och handlingen som fortfarande avläses i det offentliga rummet i form av yttrandefrihet, demonstrationsrätt och allmän tillgänglighet.
Om det offentliga rummet monteras ner och hotas av samhällsutvecklingen samtidigt som behoven av frihet, kritik och gemenskap står fast leder det enligt artikeln att offentliga rum återupprättas på andra platser och antar nya former. De framtida offentliga platserna kan bli en följd av kollektivets egenmäktiga handlingar och inte en sanktionerad politik.
Jag ställer frågan; Kan det vara en illegal handling att i framtiden eller idag skapa ett offentligt rum och i så fall blir det bara de modiga och vågade som skapar dessa rum. Kommer alla att röra sig i dessa rum och kommer alla åsikter att kunna ventileras där? Blir det farligt att vistas i dessa offentliga rum?
Enligt artikeln måste talet och handlingen kringgärdas, tillägnas ett rum, inordnas i en form för att bli meningsfulla, ges ett ramverk, en spelplan och et spelrum för att kunna föras fram med en gränslös inverkan. För att människan ska kunna vara människa måste det offentliga rummet enligt artikeln tilldelas en ontologisk status.
Om alla offentliga rum försvinner kommer människan att kunna vara människa?
Dagens samhälle kan mycket lätt förvandlas till ett övergivet rum enligt artikeln. Industrier flyttar, samhällen dör och vi tvingas bli nomader och nomadiska i sökandet efter kunskap. Vår fascination för övergivna industrier och samhällen ”Urban exploration” blir ett sätt att söka förstå de övergivna platserna som en del av ett normaltillstånd samtidigt som det blir en kritisk del av samhället.
Jag gör en sovsäck av tidningar som får symbolisera det flyktiga, det mobila, sökandet efter offentliga platser. Tillgänglighet, oförutsägbarhet och generositet är dagens lyxvara men så fort du söker den blottar du dig och blir sårbar.
tänk om de offentliga platserna som du tar för givet försvinner och du får hitta dem själv, tänk om du själv får leta upp en plats där du kan tala och handla och vara fri, kunna kritisera och känna gemenskap och samtidigt begå en illegal handling…
sovsäcken symboliserar även livet som modern nomad och sökandet i den samhällsutveckling med övergivna moderna industrier, sökandet efter rötter och förståelse, nomadiseringen och sökandet efter kunskap…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar